Försäljningsvillkor & leveransvillkor
Pölder Sports köpvillkor tillämpar konsumentköplagen konsumentköplagen (SFS 1990:932) och distansavtalslagen (SFS 2000:274).
KUNDUPPGIFTER
Det är köparens ansvar att den adress som uppgivits vi beställning är korrekt.
För beställare under 18 år krävs målsmans godkännande.
Beställning i annans namn utan dennes godkännande polisanmäls.
SKYDD AV PERSONUPPGIFTER
I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att tillhandahålla och fullfölja den service du förväntar dig av oss. Enligt GDPR (General Data Protection Regulation) har du rätt att få den information vi har registrerad och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller radering ur vårt register. Pölder Sport AB försäkrar att vi inte kommer sälja eller föra den information vi fått av dig vidare till någon 3:e part. Mer information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du på vår sida om GDPR.
PRISER ONLINE OCH I BUTIK
Priser i Pölder Sports webbshoppar uppdateras automatiskt flera gånger per dag. Moms ingår med 25% i samtliga priser (12% på kostprodukter). Vi reserverar oss för rätten att höja priserna om utomstående faktorer kräver detta. Tex momshöjningar (f.n 25%) och valutaförändringar.
Kunder utanför EU och Norge handlar momsfritt och betalar moms & tull till sitt fraktbolag i samband med leverans.
NORGE
Norska kunder handlar via www.polder.no. Samtliga priser där är inklusive moms och tull. Dvs inga ytterligare avgifter tillkommer på ditt köp.
LEVERANSTIDER FRÅN PÖLDER SPORT
Produkter som finns i vårt lager levereras normalt från oss:
Inom 1-2 dagar över hela landet.
Efter storhelgen som Black Friday och under vinterperioder med mycket snö och kyla kan det ta någon eller några dagar extra.
FRAKTAVGIFTER
Standardpaket levereras fraktfritt med standardleverans (till hämtningsställe/box) på alla orders som överstiger 595kr.
I vår kassa erbjuds du ytterligare leveransalternativ (avgift kan då tillkomma) för att du ska kunna välja det som passar dig bäst.
För orders under 595kr räknas fraktavgift automatiskt ut i kassan.
För stora, skrymmande och långa paket (exempelvis skidor, stavar, takboxar, vallaställ, cykelvagnar) krävs hemleverans.
Hemleverans av stora, skrymmande och långa paket kostar från 149kr.
LEVERANSMETOD
Vi har flera möjliga leveransmetoder för din order. Tillgängliga alternativ för din order visas i kassan och du kan själv välja den leveransmetod som passar dig bäst.
Standardpaket levereras till hämtningsställe eller box.
Stora/långa och otympliga paket måste skickas med hemleverans. Paketet levereras då direkt hem till dig.
Små paket kan i vissa fall levereras direkt till din brevlåda.
LEVERANSVILLKOR
Alla orders levereras mot betalning med kort/Swish/faktura/avbetalning.
Outlösta försändelser debiteras med 200 kronor för att täcka leverans och administrationskostnader.
Om någon av de varor du beställt inte finns i lager meddelar vi dig detta samt beräknad leveranstid. Restnoterade varor levereras fraktfritt i efterhand.
Vid förseningar kontaktar vi dig och du har rätt att häva köpet utan kostnad.
BETALNING VIA AVARDA, AVARDA FAKTURA
Alla kortuppgifter lämnade i vår webbshop (Visa/MasterCard) behandlas av vår samarbetspartner AVARDA ([http://avarda.com/media/2078/villkor-sekki-se-2023-01.pdf]) och sparas inte någonstans av Pölder Sport. Genom AVARDA använder Pölder Sport säkerhetsstandarden 3D-Secure.
Villkor Avarda Checkout (2016:1)
Avardas checkout hjälper dig att enkelt genomföra din betalning hos handlare som har samarbetar med Avarda. Köpet accepteras som tidigare hos handlaren och betalningen genomförs hos Avarda. I checkouten väljer du det betalningssätt som passar dig bäst. Vilka betalningssätt som erbjuds dig kan variera mellan olika köptillfällen och mellan olika handlare, men också beroende på vår kreditbedömning. De vanligaste betalningssätten som erbjuds är Faktura, delbetalning, kort och direktbanksbetalning. Nya betalningssätt kan när som helst adderas eller ta bort.
Genom att använda Avardas checkout godkänner du villkoren samt behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part.
Användning
I samband med att du använder dig av Avardas checkout kommer Avarda behöva säkerställa din identitet och därför inhämtas information såsom personnummer, namn och kontaktuppgifter. Väljer du att betala med ett kreditalternativ inhämtas även kreditinformation för att säkerställa din betalningsförmåga. Efter genomgången bedömning av lämnade uppgifter och inhämtad information så uppvisar Avardas checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig vid det aktuella tillfället för det specifika köpet. Villkoren för de olika betalningssätten finns tillgängliga på sidan före ditt val. Vissa betalsätt är förknippade med kostnader enligt villkoren för dessa. När ett köp slutförs via Avardas checkout godkänns att Avarda skall ersätta butiken för det genomförda köpet och Avarda övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du valt så går din betalning till att reglera den fordran Avarda har.
Avarda är innehar samtliga rättigheter till Avarda checkout. Som användare får du bara använda tjänsten på avsett sätt för att genomföra köp. Har du tidigare handlat via Avardas checkout och uppgett dina kontaktuppgifter så kan dessa automatiskt förifyllas så fort du angett din e-postadress följt av postnummer. Du försäkrar att de uppgifter du uppger är korrekta och dina, samt att du får ingå avtal obehindrat utan annan persons godkännande. Används checkouten för en juridisk persons räkning, garanterar du även att du har behörighet att ingå detta avtal och därmed accepterar villkoren i dess helhet för den juridiska personens räkning. Missbrukas användningen av Avardas checkout exempelvis genom angivande av felaktiga eller vilseledande uppgifter så kan dessa sparas och används för framtida riskbedömningar och för att skydda inblandade parter. Användaren kan även komma att spärras från framtida användning av Avardas checkout och dess betalningssätt.
Personuppgifter
Avarda och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig våra betalningssätt på ett så enkelt och smidigt sätt som möjligt.
Personuppgifterna används i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk, utföra analyser, genomföra kreditbedömning samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Följande är exempel på personuppgifter som behandlas:
SWISH
Med Swish betalar du enkelt och snabbt med din mobiltelefon. Ladda ned Swish-appen och följ instruktionerna i kassan för hur du betalar.
BYTESRÄTT
Från den dag du mottagit dina varor från oss så har du full bytesrätt i 90 dagar. Vara som byts skall vara oanvänd och i ev. originalförpackning.
OBS! Tejpa ej direkt på originalförpackningar exempelvis skokartonger etc.
För snabbast möjliga hantering av ditt byte så lägger du en ny order hos oss på den produkt du vill byta till.
Den produkt du vil returnera/byta från skickar du tillbaka enligt returblanketten som du får med vid leverans. Byten är kostnadsfritt.
ÅNGERRÄTT/RETURRÄTT
Från den dag du mottagit dina varor från oss så har du full ångerrätt i 90 dagar.
Produkten som returneras skall helst vara oanvänd och i ev. originalförpackning, du har dock rätt att ta ur varan ur eventuell förpackning och kontrollera att den fungerar. Ifall produkten som returneras inte är oanvänd och i ev. orginalförpackning kan ett värdeminskningsavdrag ske från återbetalningsbeloppet. OBS! Tejpa ej direkt på originalförpackningar exempelvis skokartonger etc.
Returinstruktioner följer med i din leverans.
Vid retur av normalstora paket debiterar vi 59:- i hanteringskostnad.
Vid retur av stora/långa paket (+150cm) debiterar vi 149:- i hanteringskostnad.
När du som kund hanterar returen själv ska den skickas till följande adress Terminalgatan 1, 57134 Nässjö.
Ladda ner ångerblankett
ÅTERBETALNINGAR VID BYTEN/RETURER/REKLMATIONER
Återbetalningar sker via samma betalsätt som valdes vid beställningen. Kort- och Swish-betalningar återbetalas inom 1-3 arbetsdagar efter registrerad retur. Vid obetald faktura mejlas det ut en ny uppdaterad faktura från Avarda. Vid betald faktura återbetalas returbeloppet via Mina Sidor hos Avarda. Mer information om återbetalningen skickas ut i samband med att vi registrerat din retur.
KÖPT I BUTIK/TÄVLINGAR: BYTEN/ÅNGERRÄTT
Har du handlat i vår butik eller på tävlingar så behöver du kontakta kundsupport@polder.se
Vi behöver en bild på ditt kvitto och dina fullständiga kontaktuppgifter och mobilnummer.
Vid byte lägger du en ny order på den varan du vill byta till.
Vill du returnera behöver vi även få in dina bankuppgifter för återbetalning.
Vi tar givetvis även emot din retur i vår butik i Nässjö.
Ifall du vill fylla i en ångerblankett genom konsumentverket så ska du trycka här.
NORGE: BYTEN/RETURER/REKLAMATIONER
Norska kunder handlar via www.polder.no. Samtliga priser som du ser online är inklusive moms och tull. Dvs inga ytterligare avgifter tillkommer på ditt köp. Vid byten/returer/reklamationer kontakta oss på kundsupport@polder.se
RETURER UTOMLANDS
Har du handlat dina varor från annat land och leverans skett med UPS, kontakta då oss på kundsupport@polder.se för information om hur din retur/byte går till.
ÖVRIGT
Mer information samt Konsumentverkets standardformulär för utövande av ångerrätt hittar du här: Till Konsumentverket (nytt fönster)
REKLAMATIONER
Hittar du något fel på varorna du köpt ska du givetvis reklamera dessa. Kontakta oss hos Pölder Sport för information om hur du ska göra. Fakturan/kvittot för de varor du köpt gäller som garanti, spara därför detta. Vi står för frakten vid reklamationer! Du som konsument har 3 års reklamationsrätt. Är produkten skadad eller trasig gör du en reklamationsförfrågan inom skälig tid.
Kontakta oss på mail så får du snabbt instruktioner om hur du skall göra ditt byte. Bifoga ditt ditt ORDER-ID eller e-postadressa lt mob. nummer så får du hjälp snabbare.
Du kan även reklamera din produkt direkt i vår butik/lager. Pölder Sport AB, Terminalgatan 1, 57140 Nässjö
GARANTI
Våra produkter omfattas av ett års garanti om ej annat anges. Garanti gäller ej för normalt slitage eller oaktsamt handhavande av produkterna.
Kontakta oss på mail så får du snabbt instruktioner om hur du skall göra ditt byte. Bifoga ditt ditt ORDER-ID eller e-postadressa lt mob. nummer så får du hjälp snabbare.
TRANSPORTSKADOR
Vid eventuella transportskador returneras försändelsen till Pölder Sport inom skälig tid. Vi ber dig att göra detta senast inom 7 dagar från att felet upptäckts så att vi kan framställa krav mot transportören. Väljer du att skicka varan till vårt lager kontaktar du först Kundservice via e-post. Kontakta oss på mail för vidare information, skicka gärna bild och ordernummer för snabbare svar.
Viktigt är att du även anmäler skadan till transportör om det tydligt går att se att paketet är skadat.
TVIST
Pölder Sport följer Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR) vid eventuell tvist.
Kontaktinformation till ARN (https://www.arn.se/)
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
TRYCKFEL/BILDFEL
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel i annonser och digitala utskick eller felaktigheter på produktbilder. Vi reserverar oss också mot eventuella tekniska pris-fel på polder.se. Vi eftersträvar givetvis att allting skall vara korrekt!
REA/FYND
Priser för produkterna i kategorin REA/Fynd gäller så långt lagret räcker om inget annat anges.
KLAGOMÅL OCH FEEDBACK
Vi arbetar ständigt för att bli bättre och utvecklas. Har du några klagomål eller feedback ber vi dig att antingen maila: kundsupport@polder.se eller skicka klagomålet till Terminalgatan 1, 57134 Nässjö.