Polder Sport
Vasaloppet - Officiell Vasaloppsbutik
Skidåkare som åker Vasaloppet för första gången.

Tips och råd för ditt första Vasalopp

Grattis till att du ska åka Vasaloppet för första gången!

Du har en magisk upplevelse framför dig och oavsett hur du tänker dig att du ska genomföra loppet på så kommer det sätta sina spår hos dig.
Och oavsett vilken nivå du ligger på, vilken startgrupp du är i så har vi både kunskap, erfarenhet och ett sortiment för dig och din utmaning.
Frågorna inför loppet är många. Kommer jag klara av att gå i mål? Hur lång tid tar det? Hur mycket måste jag ha tränat innan? Hur många grejer behöver jag ha med mig?

PÖLDER-PERSONALENS SAMLADE RÅD TIPS TILL DITT FÖRSTA VASALOPP

INNAN START

  • Det mest uppenbara. Förbered dig fysiskt, sig både fysiskt och mentalt. Det blir så jobbigt annars. Görbart men onödigt tufft. Glöm inte bort att det är kul att förbereda kroppen.
  • Så åk mycket innan, gärna rullskidor för att få mycket mil och vana. Vi tycker minst 20mil på snö eller på rullskidor.
  • Träna minst ett pass uthållighetsträning som varar minst tre timmar.
  • Åka seedningslopp för att ev. komma i ett startled längre fram (och få träning samtidigt).
  • Konditionsmässigt gärna stavgång i backe, löpning, styrka bål mage för stakningen. Hitta gärna någon klubb som har teknikträningar.
  • Ta hjälp med vallning om du är osäker.
  • Lägg någon krona extra på bra pjäxor… du ska ha dem på i många timmar.
  • Ett par riktigt bra strumpor gör underverk för fötterna i 9 mil
  • Glasögon … slipp rinnande ögon och skyddar mot stavspetsar och nederbörd och sol.
  • Ska du ha med dryck… se till att flaskan/bältet är isolerat… annars fryser lätt vätskan. Här finns många tips och råd. Skydda behåller mot vinden, packa smart och isolerande. Skydda slang och munstycket.
  • Ha med lite extra energi i spåret så att du inte blir beroende av kontrollerna (dessutom kanske du då kan köra rakt igenom de första kontrollerna utan att stanna då och på så vis tjäna massor av placeringar… om du jagar placering dvs.)
  • Ha koll på geografin, boende och färdväg till starten. Det är många människor, bilar och bussar i rörelse och det finns alltid en smartare väg att ta.

UNDER FÄRDEN

  • Stressa inte ut från starten… det är inte där du kommer tjäna tid. Ta det lugnt och var rädd om dina skidstavar.
  • Du känner säker till det men Vasaloppet är långt. Du kommer vara riktigt trött ett antal gånger… men du kommer också komma ur svackan efter en stund. Läs punkt ett för hur du kan underlätta det här.
  • Ta det riktigt lugnt i uppförsbackarna… bättre att köra på där det är lättare partier
  • Hitta en bra rygg… dvs åk efter någon som håller ditt tempo eller lite snabbare. Det kostar kraft att köra om hela tiden.
  • Åter igen. Det är ett långt lopp. Mycket kan hända. Kallen minns Evertsberg, 12 grader varmt och forsande vatten över spåret.
    En bra vallning löser till och med det.
  • Ha gärna en hejaklack utmed spåren för extra pepp som kommer behövas.
  • Om du inte kan bära med dig, försök lösa möjlighet till ombyte under loppet. Att få på sig en torr tröja, mössa, handskar får det tyngsta sinnet är bli lite lättare.

EFTER LOPPET

  • Glöm inte lägga i en chokladbit och nån dricka i din ombytesväska… då har du nåt att se fram emot när du kommit i mål.
  • Återhämta med energi
  • Vila upp dig ordentligt och ta inga onödiga risker efter en sådan stor utmaning.
  • Skryt järnet - hela året tills det är dags igen.

Och du, skulle det vara så att du bryter loppet och behöver ta bussen framåt. Det är inte hela världen, det är också en fin berättelse att berätta och så kan du komma tillbaka nästa år och göra ännu bättre ifrån dig.